Ακούμε για φιλικό διακανονισμό των ζημιών από τα τροχαία ατυχήματα και φιλικό δεν βλέπουμε. Ε, που να τον δούμε ρε παιδιά όταν σε αυτό, κατά τα άλλα καταπληκτικό σύστημα που υιοθετήσαμε από τους φίλους μας τους ευρωπαίους, συμμετείχαν και εταιρίες που μας άφησαν χρόνους. Για να θυμηθούμε μερικές:
Το «Γαλαξία» τον θυμάστε;… Ήταν σαν να ψάχνεις αποζημίωση σε άλλο κοσμικό σύμπαν.
Την «Αργοναυτική» μήπως; Που για να βρεις τα γραφεία της στην Αθήνα, έπρεπε να κάνεις Αργοναυτική εκστρατεία μέσα σε κτίριο που δεν είχε πουθενά τη πινακίδα της.
Την «Άστρα»; Σε αυτή πάλι, Πρόεδρος και Διευθ. Σύμβουλος ήταν κάποιος κος Τόμπρας. Σας θυμίζει τίποτα αυτό το όνομα; Άστρα μη με μαλώνετε ήταν η διεκδίκηση αποζημίωσης…
Την «Εγνατία» και την “Le Monde”; Ναι, αυτές που συγχωνεύτηκαν μήπως και γλιτώσουν το κλείσιμο. Αξέχαστο το event της συγχώνευσης τους… μέχρι και φοίνικες άκουσα είχαν φέρει για διακόσμηση.
Και την “ΕOS”. Ε, EOS πότε; Το φτηνό ασφάλιστρο βλέπετε…
Όλες οι προαναφερόμενες συμμετείχαν στο «ΣΑΠ» (Σύστημα Άμεσων Πληρωμών), κοινώς Φιλικός Διακανονισμός, που ο Θεός να το κάνει άμεσο. Κάποιοι θα πουν ότι κατηγορώ ότι καλύτερο είχαμε ποτέ στην Ελλάδα και εγώ θα απαντήσω ότι ακόμα και το τελειότερο καταφέρνουμε να το χαλάσουμε…
Πως το κάνουμε αυτό;
Μα αφού σε αυτό συμμετείχαν εταιρίες «μαϊμού»;
Τι θέλετε τώρα και αποζημίωση σε ευρώ… αν ήταν για καμιά μπανάνα, κάτι θα γινόταν.
Οι περισσότερες, αν όχι όλες οι εταιρίες διαθέτουν μια υπηρεσία που ονομάζεται «Φροντίδα ατυχήματος». Αυτή λοιπόν την υπηρεσία καλούμε όλοι εμείς (και πολύ καλά κάνουμε) όταν μας συμβεί ατύχημα. Και έρχεται κάποιος «ειδικός» (πάλι θα επικαλεστώ τον Θεό να τον κάνει) για να συμπληρώσει την δήλωση ατυχήματος, να πάρει φωτογραφίες και να δώσει πληροφορίες για την καλύτερη εξυπηρέτηση της ζημιάς. Αυτός, ο κατά τα άλλα ευγενικός κύριος, μάλλον βαριέται και δεν συμπληρώνει αυτό το ευλογημένο το έντυπο του Φιλικού Διακανονισμού. «Δεν είναι απαραίτητο πια» είναι η συνήθης απάντηση που δίνει σε αυτούς που ζητούν να το συμπληρώσει.
Ναι, δεν είναι απαραίτητο συνηγορώ και εγώ μαζί του. Αλλά αν δεν το συμπληρώσουμε αυτό το μαγικό διπλότυπο χαρτάκι, τότε πρέπει να εφαρμοστεί η συμφωνία του άτυπου φιλικού… Τι είναι πάλι τούτο θα πείτε ε;
Χωρίς πολλά λόγια είναι μια πολύ πιο χρονοβόρα διαδικασία, που μερικές φορές ξεπερνά τις 30 ημέρες προκειμένου να πάρουμε την αποζημίωση μας, από την δική μας εταιρία. Και αυτό γιατί είναι απαραίτητη η επικοινωνία (μέσω email) και συμφωνία των εταιριών που εμπλέκονται στην ζημία. E-mail είπα ε; Και 30 ημέρες ε; Πως πάνε αυτά τα δύο μαζί; Στην Ελλάδα βρίσκεστε, ζήτω η ελληνική πραγματικότητα!
Ο καλός κυριούλης που ήρθε στο ατύχημα πηγαίνει όλα τα χαρτιά και τις φωτογραφίες στα κατά τόπους γραφεία της εταιρίας που παρέχει την «φροντίδα». Το εκάστοτε γραφείο τα στέλνει στα κεντρικά της εταιρίας φροντίδας ατυχήματος και αυτά με την σειρά τους στα κεντρικά -ή περιφερικά καταστήματα- της ασφαλιστικής εταιρίας. Εκεί λοιπόν ανοίγεται η ζημία και από εκεί στέλνεται το email στην άλλη εμπλεκόμενη ασφαλιστική εταιρία προκειμένου να συμφωνηθεί η υπαιτιότητα. Η εταιρία που λαμβάνει το email έχει στην διάθεση της δέκα εργάσιμες ημέρες να απαντήσει. Όλα αυτά θα είχαν αποφευχθεί εάν είχε συμπληρωθεί το έντυπο που ανέφερα παραπάνω. Μήπως τώρα έγινε αντιληπτό πόσο εχθρικός μπορεί να γίνει ο Φιλικός Διακανονισμός;
Επίσης, ακόμα και σήμερα, στο σύστημα αυτό συμμετέχουν πέντε εταιρίες δύο μεγάλων ασφαλιστικών ομίλων, των οποίων τα περιουσιακά τους στοιχεία έχουν δεσμευθεί από την ΕΠΕΙΑ (Επιτροπή Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης). Γιατί άραγε; Ας ευχηθούμε όλοι μαζί περαστικά σε αυτές τις εταιρίες και υπομονή στους πελάτες, που ίσως τις επέλεξαν κατά τύχη, ίσως λόγω του κουμπάρου του ασφαλιστή, ίσως και λόγω του χαμηλού ασφαλίστρου που είχαν.
Για άλλη μια φορά σας θυμίζω την παροιμία «τo φτηνό το κρέας, το τρώνε οι σκύλοι».
Να σας αναφέρω επίσης ότι κάποιες εταιρίες, οι οποίες είναι εκτός του συστήματος Φιλικού Διακανονισμού, έχουν δημιουργήσει το δικό τους «Φιλικό». Ίσως επειδή δεν ανήκουν καν στην Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος, ίσως επειδή δεν διαθέτουν τις εγγυήσεις για να εισέρθουν στο Σύστημα Άμεσων Πληρωμών, ίσως επειδή δεν εμπιστεύονται το συγκεκριμένο σύστημα, ίσως τέλος, όπως είπα και θα το ξαναπώ, επειδή είμαστε στη χώρα που αντιγράφονται τα πάντα, γιατί όχι και ο «Φιλικός»; Ε, σε αυτές να δείτε φιλικότητα!
Α, και μην ξεχάσω αυτή τη φορά να ευχαριστήσω τον φίλο και συνάδελφο από τη Θεσσαλονίκη, που διακοσμεί και χτενίζει τα άρθρα μου, το Γιώργο το Λογοθέτη.
Φίλε Γιώργο ελπίζω να μη σε στενοχώρησα, που ξέχασα να σ’ ευχαριστήσω την προηγούμενη φορά
Αύγουστος 2009 Τεύχος 22 Stop & Go σελ. 26 | ΠΡΟΒΟΛΗ >>
Για σχόλια και ερωτήσεις σας το e-mail μου στην διάθεση σας.
ioannis.nikiforos@ininsurance.gr
Ιωάννης Β. Νικηφόρος
Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής