Για μια ακόμη φορά
καλούμαι να δώσω συμβουλές προς ναυτιλλόμενους, δηλαδή προς καταναλωτές. Αφού πρώτα ξεκαθαρίσω την θέση μου, ότι οτιδήποτε γράφεται σε αυτή τη στήλη είναι αποκλειστικά και μόνο δική μου άποψη και ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τις εταιρίες που συνεργάζομαι και ούτε αποτελεί σε καμία των περιπτώσεων χώρος προώθησης αυτών των εταιριών. Επίσης θέλω να γνωρίζετε ότι είμαι πεπεισμένος ότι ο καθένας μας έχει την ευθύνη των πράξεων του ως άτομο και ως καταναλωτής.
Ας αρχίσουμε λοιπόν για να μην ξεχνιόμαστε από την υπόθεση «ΑΣΠΙΣ», επισημαίνοντας -χωρίς να δώσουμε και μεγάλη έκταση- ότι τα συμβόλαια των εταιριών που έβαλαν λουκέτο, σε καμία των περιπτώσεων δεν μεταφέρονται. Αγαπητοί μου, τα συμβόλαια δεν είναι εμπορευματοκιβώτια, έτσι ώστε να μπορούν να μεταφερθούν από εταιρία σε εταιρία. Συμβουλή μου: Όσοι έχετε στα χεριά σας συμβόλαιο ζωής της Ασπίς Πρόνοια, οπλιστείτε με υπομονή μέχρι το Υπουργείο να δεήσει να σας ενημερώσει για την τύχη του συμβολαίου σας. Όσο για σας με συμβόλαια αυτοκινήτου, περιουσίας ή γενικής αστικής ευθύνης, τα συμβόλαια είναι άκυρα και έχετε χάσει, στην καλύτερη των περιπτώσεων, τα ασφάλιστρα σας, αν όχι, στην χειρότερη, την αποζημίωση για ζημία που είχε επέλθει πριν το κλείσιμο της εταιρίας.
Και μια υπενθύμιση.
Την άσχημη οικονομική κατάσταση κάποιων από τις εταιρίες του ομίλου «ΑΣΠΙΣ» την γνώριζε όλη, μα όλη η ασφαλιστική αγορά από τις 30/07/2008 και ας μην κάνουν κάποιοι τις οσίες παρθένες.
Συνεχίζω με το θέμα «παλαιότητα», θεωρώντας το ως πιο ενδιαφέρον και χρήσιμο από αυτό της «ΑΣΠΙΣ». Με τη λέξη παλαιότητα δεν εννοώ βέβαια αυτή που όλοι οι άνδρες τουλάχιστον μάθαμε στο στρατό, εννοώ την μείωση της αξίας -συνήθως οχημάτων- την οποία εφαρμόζουν οι ασφαλιστικές εταιρίες στον υπολογισμό των αποζημιώσεων.
Πολλοί από μας έχουμε βρεθεί στην δυσάρεστη θέση να «παζαρεύουμε» την αποζημίωση μας με κάποιον κύριο (συνήθως φέρει τον τίτλο του διακανονιστή ζημιών) μετά από κάποιο τροχαίο ατύχημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό συμβαίνει όταν το όχημα μας έχει ηλικία άνω των 5 ετών και έχουμε χρησιμοποιήσει καινούργια ανταλλακτικά, προκειμένου να αντικαταστήσομε τα ζημιωθέντα από το ατύχημα.
Ο διακανονιστής προκειμένου να προστατεύσει τα συμφέροντα της εταιρίας, για την οποία εργάζεται, θα σας «γνωστοποιήσει» το νόμο (τον οποίο θα έπρεπε ως υπεύθυνος πολίτης να γνωρίζετε ήδη) που λέει ότι δεν δύναται κανείς να εισπράξει αποζημίωση μεγαλύτερη από την αξία που είχαν τα τρακαρισμένα μέρη του οχήματος πριν το ατύχημα. Θα σας φέρει και παραδείγματα όπως: «Αν πουλούσε κάποιος ένα μεταχειρισμένο φτερό αυτοκινήτου πενταετίας σε καμία περίπτωση δεν θα εισέπραττε το ίδιο τίμημα με ένα καινούργιο φτερό». Έτσι λοιπόν θα προσπαθήσει να σας πείσει να δεχτείτε μικρότερη αποζημίωση από την αξία των τιμολογίων, τα οποία εσείς ο καημένος έχετε εξοφλήσει.
Τι λέει ο παθών (και ανεύθυνος για το ατύχημα); «Μα εγώ τι φταίω; Πήγα το αυτοκίνητο μου στην αντιπροσωπεία και αυτοί μου είπαν ότι έχουν ταχτοποιήσει τα πάντα με τον πραγματογνώμονα σας. Το φτερό μου ήταν άψογο, το αυτοκίνητο μου το παρκάρω πάντα σε γκαράζ».
Καλό θα είναι να γνωρίζετε, αν σας συμβεί ατύχημα –που δεν σας το εύχομαι– ότι αν εσείς οδηγήσετε την υπόθεση της αποζημίωσης σας στις δικαστικές αίθουσες η «παλαιότητα» θα πάει περίπατο, και εκτός από αυτό θα επιδικαστεί και ποσό για…. ηθική αποζημίωση, μείωση εμπορικής αξίας, ακόμα και έξοδα μετακίνησης σας κατά τις ημέρες που το όχημα σας βρισκόταν στο συνεργείο, χώρια τους τόκους που θα εισπράξετε… Καλή επένδυση; Έ;
Κάπου στην μέση βρίσκεται η δικαιότερη λύση. Ναι όντως η παλαιότητα δεν είναι και η καλύτερη μέθοδος υπολογισμού αποζημίωσης, αλλά τι να κάνουν και οι εταιρίες που καλούνται να λειτουργήσουν «ευρωπαϊκά», σε χώρα με οχήματα μέσου όρου ηλικίας άνω των 13 ετών, με άθλιες οδικές υποδομές και που ανθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τις εταιρίες μαϊμού;
Συμβουλή μου: Απευθυνθείτε σε έμπειρους επισκευαστές ή αντιπροσώπους, προκειμένου αυτοί όντως να συμφωνήσουν τα πάντα με τον πραγματογνώμονα της ασφαλιστικής εταιρίας και είτε να χρησιμοποιήσουν μεταχειρισμένα ανταλλακτικά, είτε να σας κάνουν έκπτωση (προσοχή, η έκπτωση να αναγράφεται στο τιμολόγιο) έτσι ώστε να σας απαλλάξουν από το βραχνά του παζαρέματος. Αν πάλι κάνετε το λάθος να μην ασχοληθείτε από την αρχή, τότε παζαρέψτε έξυπνα χωρίς να προσπαθήσετε να βγάλετε και κέρδος. Αναφερθείτε στο ότι το συμβόλαιο ασφάλισής σας, διαθέτει και κάλυψη νομική προστασίας (σας το εύχομαι και αυτό) και ο Θεός μαζί σας.
Νοέμβριος 2009, Τεύχος 25, Stop & Go σελ. 28 | ΠΡΟΒΟΛΗ >>
Για σχόλια και ερωτήσεις σας το e-mail μου στην διάθεση σας.
ioannis.nikiforos@ininsurance.gr
Ιωάννης Β. Νικηφόρος
Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής